9.1.2012

Laos, ristiinrastiin

Hellurei!

Don Detin jalkeen jatkoin matkaa Pakseen, kaupunkiin mika sijaitsee hieman pohjoisempana. Saavuin Pakseen illansuussa ja tormasin heti tuttuun pariskuntaan katuravintolassa, istuin alas. Hekin olivat juuri saapuneet kaupunkiin ja idea oli etta seuraavana aamuna aikeseen lahtisivat moottoripyorilla muutaman paivan retkelle. Olin mukana. Kysyttiin mopoja ja ne luvattiin aamuksi. Haettiin myos gasoliinia vesipulloihin koska gaasu-asemat aukeaa vasta klo 7 about. Mentiin hostellille pakkailemaan ja istuessani siina eteisessa eteeni pomppasi tuttu Ruotsalais jaba, hejssan! Olin tavannut hanet Indoissa aikaisemmin ja vaihdettiin kuulumiset. Hankin paatti liittya meidan moottoripyora kerhoon "ja koska kaikilla oli niin hauskaa niin otettiin mukaan uusi toverii"

Aamusta paastiin lahtemaan ja kohti lantta missa on mm. paljon vesiputouksia. Tie oli suht hyvaa ja matkaa ensimmaiseen tuki kohtaan 75km. Ajeltiin rauhassa ja aamupalalle pysahdyttiin kadun varteen sellaseen pieneen bambu hokkeliin. Jotain lihaa otettiin tikussa ja oli hyvaa, kuulemma kanaa. Itse kylla epailin vahvasti sita ja miten olikin etta kadun toisella puolella myytiin esim. rottia, siina ne mollotti kalojen vieressa. Noh muutamalta meni ruokahalu mutta itse vetelin hurrin kanssa ”kanat” naamariin.

"Kanaa?"

Vai jotain aivan muuta?

Matka jatkui ja pysahdyttiin yhden vesiputouksen paalle katselemaan maisemia. Myos parikymmenta muksua oli siella leikkimassa ja uimassa joten kikkailtiin niiden kanssa. Koitettiin kysya yhden pojan ikaa ja sanoi etta on 2! Tuskin, ehka 10. Scotti jaba osti muksuille kadulta purkkaa ja kaikki oli tyytyvaisia. Oltiinkin seuraavaksi jo perilla ja loydettiin kampat miltei heti. Hurrin kanssa jaettiin hokkeli ja saastettiin taas kauheasti. Loppupaiva pulikoitiin joessa ja keveltiin polkuja paikallisten pikku hokkeli kylien keskella.

Seuraavana aamuna oli tarkoitus ajaa yli 150km joten heti kun pariskunta oli kaynyt norsu kyydityksessa niin lyotiin tielle. Mukava keli ajella ja pysahdeltiin taas muutamassa marketissa ostamassa pikku purtavaa. Haluttiin hieman nailta isoilta teilta pois ja valittiin yksi hiekka tie mika kulki vuorten valissa kohti seuraavaa paamaaraa.
Tie pollysi ja meno oli melko hidasta, hauskaa oli silti. Loydettiin kun loydettiinkin keskelta viidakkoa vesiputous ja tama oli mielesetani hienoin kaikista 6 missa vierailtiin. Kauheasti ei ollut aikaa ihmettelyyn koska pimea alkoi hiipia ja matkaa oli viella. Helvetillinen polly kavi ja paineltiin kohti seuraavaa kylaa. No ehtihan se aurinko laskea mutta oltiin jo aika lahella, tiet tosin oli melko huonoja koska sora oli liukasta ajaa.
Hienosti paastiin perille ja majapaikka loytyi. Hieman iltapalaa, suihku ja unta. Sanomattakin selvaa etta paivan pollytyksen jalkeen oltiin suht uupuneita ja yltapaalta kakassa.

Marketti (Loytyi mm. lehman jalkoja seka grillattua sammakkoa).

Aamulla taas kahvia naamaan ja tielle. Oltiin ajettu vain hetki kun houmasin etta hurria ei nakynyt. Odoteltiin ja sieltahan se tulee, mita tapahtu?
No sen edella ajanut nuori tytto oli tormannyt toiseen mopoon ja kaatunut. Ei kyparaa tietenkaan. Paa asfalttiin ja verta saatanasti. Kaatui maahan ja hurri koitti alkaa elvyttaa ym. Mutta paikalliset vain huusi ja repi hanet veks. Pulssia ei kuulemma tuntunut. Ei tiedeta mita lopulta kavi mutta nayttaa olevan paljon apaturmia teilla taalla Laosissa.
Useamman olen jo nahnyt ja suurin osa suoralla tiella. Johtunee varmaan yli lastatuista rekoista ja juopuneista kuskeista, ehka. Mitaan ei siis oikein ollut tehtavissa ja hurri oli kuulemma ok joten matka jatkui.

Ajettiin jo kohti takaisin Paksea mutta heitettiin koukku etelan kautta ylittaen Mekong joki sellasella itse rakennetulla lautalla, aika hurjan nakonen. Vierailtiin temppelissa ja kohti Paksea illaksi jotta keretaan yo bussiin mika veisi meidat paakaupunkiin.
Ajelttin hetki ja johan kohta mun mopo alkoi vatkata. Gumi puhki! Vieressa oli onneksi yksi noista miljoonasta tienvarsi korjaamoista ja jamppa fiksasi kumin kymmenessa minuutissa. Ehdittiin Pakseen ajoissa, hieman ruokaa ja heiheit Ruotsalaiselle joka jatkoi kohti etelaa. Pariskunnan kanssa oltiin Vientianessa aamulla ja matka meni helposti nukkuen omassa pikku pedissa, myos hienot disko valot piti tunnelman ylla koko yon bussissa.

Vientianea hieman kaveltiin ympari ja kyseltiin hostellia, kaikki taynna viella aamulla. Kaiken lisaksi viella satoi, paatoksia. Skipattiin paakaupunki ja otettiinkin bussi samantien Vangviengiin.
Vvssa oltiin iltapaivalla ja jaettiin kaikki kolme sama huone. VVssa ykkos juttu on laskea Mekong merkkista jokea ales ilmataytteisella rinkulalla, pysahdellen baareihin siina matkan varressa. Tama tehtiin Britti mimmin kanssa koska Scotti oli kipea. Hauskaa oli ja seuraava paiva tuli nopeasti. Ihmeteltiin meinikia viella paiva ja taas kohti pohjoista aina Luang Prabangiin.

Lpssa ollaan siis nyt ja onhan tama hieno paikka joen varressa mutta pirusti turisteja ja hinnat korkealla. Enemman tykkasin Etela-Laosista missa vahemman porukkaa ja mahdollisuus elaa edes hieman halvemmalla. Polkupyorilla menty taalla ympyraa ja kyselty lippuja Thaimaaseen.
Kaytiinkin ne hakemassa itse asemalta ja hinta tippui puoleen, moni menee Thaimaan rajalle myos joki veneella mutta sekin hieman kallis. Huomen illalla siis kohti Pohjois-Thaimaata ja sielta meinaan lentaa Malesiaan minne saapuu toinen retkikuntani hetken kuluttua.

Etta sellasta taalla ja pistakaa kommenttia jos silta tuntuu, ByeBye!